Saturday, December 8, 2012

udara pagi

pagi ini bersenam sikit di dataran sultan ahmet memnag sejuk , niat ati nak panaskan badan bila berjalan

Friday, December 7, 2012

dah 3 hari suhu 8 - 5 degree .... permulaan winter di IStanbul .. sejuk sangat ...


Wednesday, November 28, 2012

kawan romania

kawan baru kenal . dia kawn turk jugak . dia bangsa romania dah convert to muslim since 19. Dia rajin datang rumah mertua untuk belajar tulisan jawi bahas aturki dan mengaji.

Tuesday, October 16, 2012





kutip ceri kat kebun lepas tu balik rumah basuh

apa lagi makannnnnnnnnn

susu segar dari kandang



pukul 5 petang je mesti pi ambik susu kat rumah mak cik . jalan kaki dalam 1 minit sahaja..

lepas tu paanskan susu ni dan minum . sedapppppp dan segarrrrrrrr

Wednesday, August 22, 2012

Menetap di Turki

Sebaik saja saya berkahwin terus menetap di Turki .

Saya tidak ada masalah dalam hal yang lain cuma kadang- kadang tu teringin nak makan makanan malaysia tapi bahan asia tak berapa ada di sini.

oleh itu , apabila masak makanan malaysia tak betul- betul rasa malaysia , cuma ala- ala malaysia .

Cuaca di siti 4 musim . Di setiap bandar atau pekan suhu dan cuaca berlainan.

Friday, May 18, 2012

Topkapi sarayi

  

di pintu masuk topkapi sarayı

Video di perkarangan topkapi sarayi


Kapalıcarşı Grand Bazaar

Dalam kapalicarsi 
terjumpa nanas kering ( ananas kurusu)

sayur yg dikeringkan 

di salah sebuah kedai dalam kapalicarsi yg ada jual daging berempah  dan dikeringkan 

yg bewarna hitam itu kulit kambing  dan dalamnya ada keju 

Thursday, May 17, 2012

Barla Isparta

Barla

Barla salah sebuah tempat tinggal Bediuzzaman Said Nursi semasa zaman pemerintahan Ataturk. Beliau di buang daerah ke Barla . Barla ketika itu terpencil jauh dari bandar dan jalan utama supaya beliau dilupai oleh masyarakat. Tetapi, sebaliknya 3/4 risale i nur di tulis di Barla semasa tinggal di sana. belaiu tinggal di sana selama 8 tahun. . Perjalanan ke  Barla dari Bandar Isparta dalam 30 minit menaiki kereta. 

Saya di hadapan rumah beliau 
 Pokok ini berdekatan dengan tingkap rumah Badiuzaman Said Nursi .. setiap hari beliau habiskan masa di atas pokok ini  untuk berzikir.Di belakang saya ni rumah beliau.

taman syurga beliau 
 di Taman syurga Barla , dekat dengan rumah beliau

Wednesday, May 16, 2012

Kawasan Sultan Ahmet



Hadapan Hagia Sopia


Di hadapan kedai manisan di sekitar sultan ahmet



Mimar Sinan


Masjid Biru ( Sultanahmet cami )




Tuesday, May 15, 2012

Dar Ataturk airport to Sultanahmet ( masjid biru)

Anda boleh menaiki tramvay( tren) di airport terus ke sultanahmet stesen. Di sultan ahmet stesen dekat dengan hagia sopia , masjid biru dan topkapi palace. Hotel juga banyak di kawasan situ.

Serba sedikit tentang saya pertama kali di Istanbul

Istanbul terkenal dengan Masjid Biru atau Sultanahmet cami , hagia sopia dan grand bazaar. Tidak lupa dengan balik ekmek di tepi selat bosporus. Perjalanan saya menaiki bas dan tren sahaja. Selok belok jalan di Istanbul banyak mengajar saya untuk mengetahui betapa senang dan seronoknya berjalan - jalan di kota Istanbul